..

..
Allahumma dini wa syaddidni

Saturday, May 11, 2013

Sirah Ohsem : Saad bin Abi Waqqas Dapat Surat Cinta Daripada......

.:: ANTARA SURAT CINTA DARIPADA PEMIMPIN ::.


Surat Amirul Mukminin Umar Ibnu Khattab ra. kepada Saad bin Abi Waqqas ketika beliau mengutuskannya untuk pembukaan Parsi ::

" sesungguhnya aku memerintahkan kepada kamu wahai Saad...! dan juga mereka yang bersama-sama kamu supaya bertaqwa kepada Allah SWT dalam apa jua keadaan kerana sesungguhnya bertaqwa kepada Allah SWT adalah sebaik-baik persiapan untuk mengalahkan pihak musuh dan sekuat-kuat tipu daya dalam peperangan.

Aku memerintahkan kepada kamu dan mereka yang bersama-sama kamu supaya menjauhkan diri daripada maksiat kerana, sesungguhnya dosa2 yang dilakukan oleh tentera Islam adalah lebih aku takuti daripada musuh-musuh Islam.

Sesungguhnya orang-orang Islam telah mendapat pertolongan daripada Allah SWT disebabkan oleh kemaksiatan yang telah dilakukan oleh pihak musuh. jika bukan kerana hal itu, nescaya tidak ada bagi orang-orang Islam akan kekuatan"


 P/S :: " bertaqwa kpd Allah SWT adalah sebaik2 persiapan untuk mengalahkan pihak musuh...."

ingat. musuh bkn saja dalam kalangan manusia. tapi ini juga ----->syaitonn


".......dosa2 yang dilakukan oleh tentera Islam lebih aku takuti daripada musuh2 Islam...." astghfirullah~
 
musuh2 Islam buat dosa kerana sememangnya mereka jahil. Tapi kita.....sudah Islam, tahu hukum hakam, diberikan panduan al-Quran. namun masih buat dosa. Tidak kira dosa kecil mahu pun besar, jangan pandang enteng pada "kecil" nya dosa kecil itu kerana dosa kecil yg dikumpul-kumpul mampu jadi dosa besar. Ibaratnya, gunung-gunung itu terhasil daripada batuan kecil. 

Jika kita sensitif terhadap DOSA BESAR, mengapa tidak kita sensitif terhadap DOSA KECIL? muhasabah diri, jom mantapkan "didikan" :)
 
 
 

No comments: