..

..
Allahumma dini wa syaddidni

Thursday, August 2, 2012

Khemah Bergerak




Assalamualaikum wrb mawar-mawar agama dan syabab-syabab gagah yang saya kasihi kerana Allah swt.

mesti pernah dengar kan ungkapan-ungkapan "khemah" buat susuk tubuh yang suka pakai tudung labuh . As for me, there's nothing wrong with people who are wearing "tents". its comfortable to the max! like i always told my friends, this tudung labuh really covered 360 degree, feel safe and confidence.


Nak share story. Seorang pelajar chinese namanya Xxx Yyy Zzz, rakan sekuliah saya . Dia seorang yang sangat open dan suka bertanya "soalan berani mati" berkenaan dengan Islam kepada saya. Macam-macam dia bertanya. Dengan pelat Cinanya, mahu tergelak pun ada. Tapi saya hormat dan kagum pada dia. Berani bertanya dan bersifat ingin tahu. Dakwah kepada non-muslim juga penting kan? berikan pencerahan kepadanya agar tidak tersalah sangka mengenai Islam. Islam yang cukup indah dari segi teori dan praktikalnya. Soalan berani mati pada hari itu.........

"nurul (me)......kenapa u suka pakai itu tudung panjang (labuh) ma? (sambil buat gaya kibas-kibas pegang hujung tudung labuh) aiyaa u solang je pakai, kenapa yang lain tak sama?"

"oh ini.......(sambil tengok tudung sendiri)..emm (sambil berfikir utk gunakan ayat mudah faham). Saya nak fully covered. 360 degree. Seorang wanita muslim kena cover aurat semua-semua ini. Kan semua perempuan itu indah. Bentuk fizikal tak sama macam lelaki. Tuhan saya dan Tuhan awak (Allah SWT) sayang pada hambaNya. Sebab tu kena cover. Supposed to be, pakai lah macam mana pun tapi tak boleh singkat. kena labuh"

"oooo.....(angguk kepala).."

ya Allah.....semoga cahaya taufiq dan hidayahMu tembus terpancar ke dalam hatinya....dia punya kualiti tersendiri.

Lihat akhlak mereka. Non-muslim juga mampu hormat kepada Muslim yang lain walaupun 1001 berbeza. Muslim dengan Muslim sendiri bagaimana pula? seorang Muslim yang menghina, menggelakkan, tidak hormat, tidak cuba memahami seorang Muslim yang lain disebabkan mereka menutup aurat , bukankah kedengaran aneh? marilah kita, ucapkan alhamdulillah apabila melihat kebaikan saudara kita dan saling mendoakan. Bersatu hati. Ini lebih membahagiakan. kita kan se-daging.

What ever it is, it does'nt matter if you want to wear a kind of shawls, pashmina or else as long as you wrapping covering your aurah (aurat). Islam is simple and flexible.

Jika berjalan ada yang memanggil "khemah bergerak". Saya tidak kesah kerana memang teori mereka betul pun. Tiada yang salah. Proudly to tell the world YES, WE WEAR HEAD TENTS :) anda bila lagi mahu menutup aurat sebenar-benarnya dan mengaplikasi akhlak terpuji?



Muslimahku sayang,
ku meminjam kata-kata Elya Khadeeja (Tautan Hati, Fatimah Syarha),
"..kalau bukan kita siapa lagi? Kalau bukan sekarang bila lagi? Kalau bukan di sini di mana lagi?"

No comments: