..

..
Allahumma dini wa syaddidni

Monday, March 12, 2012

The Beginning Is Always The Hardest.

BUT NO MATTER HOW HARDEST IT IS, DO IT!



kadangkala, Allah menegur kamu melalui insan pengkritik yang pedas.....jiwa kamu akan terasa..PERSOALANNYA, apakah kamu menyambutnya dengan PERUBAHAN, atau sekadar menghentam semua pengkritik yang Allah hantarkan padamu?
jiwa pasti akan terasa. tapi sambutlah dengan PERUBAHAN. penegurmu itu hanya berniat agar kamu selamat....Islam itu selamat dan menyelamatkan. bersyukurlah kerana masih ada insan yang ingin menyelamatkan kamu di dunia supaya diselamatkan di akhirat :)



To those people who have desire to change for the better (muslim yang sebenar-benarnya dengan ikut hukum Allah. bukan hanya "islam" separuh-separuh), start the first step as soon as possible. Because might be, that "desire" won't appear in your heart again for the rest of your life. Do not let it being wasted in your heart. Sedarkah kita? actually Allah dah bagi banyak "detikan" hidayah tu. Tapi kita aje yang buat-buat tak tahu atau sengaja melambat-lambatkan proses sehingga satu tahap tu hati sudah pun menjadi keras macam batu. Bermacam-macam alasan yang dibuat untuk menafikan "detikan" itu. Kan?






"belum sampaikah lagi masanya bagi orang yang beriman untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (alQuran) yang diturunkan kepada mereka?...."
"...dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang yang telah diberikan kitab sebelum mereka, setelah orang itu melalui tempoh masa yang panjang, maka hati mereka menjadi keras. kebanyakkan mereka adalah orang yang FASIQ"-alHadid : 16-
*fasiq = orang yg melakukan dosa




Allah dah jelaskan terang-terang dalam "surat-surat cintaNya". Jangan jadi seperti orang sebelum ini yang sudah dapat kitab dan pengajaran (alQuran), tapi mengambil masa yang agak lama untuk menerima sehingga hati jadi keras. 




Ayuhlah sahabatku, sampai bila mahu hidup seperti zaman jahiliyyah? kamu sebenarnya tahu semua itu, tahu hukum dan tahu sebagainya (dosa pahala). Namun kenapa manusia masih ego?  tidak bersyukurkah kita diberikan nikmat IMAN & ISLAM? sedangkan diluar sana begitu ramai yang masih terawang-awang. Gunakanlah nikmat iman & islam itu sebaik-baiknya. Sesungguhnya Allah itu sangat-sangat pengampun dan sangat-sangat penyayang. Percayalah :) Rasalah dengan hatimu. Kalau tengok cerita Korea boleh sampai menangis tak cukup tisu atau pun senyum sengih-sengih "eeeee sweetnye. sweetnyeeeee!" kenapa tidak boleh begitu apabila menghayati makna ayat-ayatNya?




tidak perlu sehebat ustaz Don dan ustazah Fatimah Syarha untuk berubah,
tidak perlu sehebat Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi untuk dekat padaNya,
tidak perlu kaya seperti Maisun Binti Bahdal untuk meraih cintaNya...... 



No comments: